onsdag 14 juni 2017

Första golvet på plats!

Under helgen började Patrik sätta in golvplankorna i gamla farstun och igår blev det färdigt. 
Lite knepigt var det nog att få dem att sitta bra, kanterna fick hyvlas lite för att springorna skulle bli så små som möjligt men slutresultatet blev nog så bra det bara kunde bli!

Fast bredden på rummet hade minskat med cirka 8-9 cm (tilläggsisolering och väggskivor) så räckte bredden på plankorna ändå inte till, det lämnade en kil som Patrik fick såga till av en annan planka där bredden låg på 4 cm i ena änden och 7 cm i andra. Jag antar att det beror på att golvplankorna låg mycket glesare i rummet innan vi plockade bort dem jämfört med vad de gör nu. 
Men det gör ingenting, vi hade först tänkt att den sista plankan måste lämnas lös och otappad bredvid resten av golvet, för att man lättare ska kunna plocka upp det i framtiden ifall det behövs, men nu kunde vi istället fästa den ordentligt tillsammans med resten av golvplankorna och istället får kilen ligga löst.

Ett stycke plankgolv!! =)

Så länge golvet kommit på plats har jag bl.a. skrapat bort målfärg av tre stycken dörrkarmar och 1½ dörrblad. 
Under helgen när vädret inte var det bästa hela tiden fick jag snällt stå på insidan i garaget och arbeta, som tur har Patrik fixat ett utsug åt mig så jag inte behöver så och andas in så mycket av den mysiga röken som kommer när målfärgen hettas upp. Men idag passade jag på att arbeta på med en dörr på utsidan istället. För vad är bättre än att få vara på utsidan i värme och solsken.. och frisk luft!

snabel, snabel i taket där..

Idag kom min bror med sin drönare och fotade vårt hus, vilken tur att vi inte har så mycket bråte ute på gården längre.. =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar