söndag 30 juli 2017

Sista golvet

Det 6:e och sista golvet är nu lagt.
Golvet i storstugan fattas ju förstås ännu och det kommer nog att ta sin tid innan vi har möjlighet att sätta det på plats iom. att vi inte har något material. Vi ska troligtvis kontakta en brädgård inom några veckor och höra ifall det är möjligt att beställa material till nytt såpskurat golv.

Under veckans gång har Patrik arbetat på med golvet i lillkammaren. Arbetstakten har ju varit aningen långsammare nu när vi varit i arbete på dagarna och bara haft några timmar på kvällen att hålla på vid huset.
Plankorna till detta rum var hittills de tjockaste och mest kilsågade. Bredden på plankorna räckte inte till hela rummet så vi hamnade att använda oss av andra plankor som lämnat av från andra rum, så färgen är för tillfället olika men det ska ju ändå målas sen senare så jag tror inte att man kommer att se någon skillnad.
Lillkammar golvet
Nivåskillnad från storstugan till lillkammaren är cirka 7 cm

Själv har jag inte gjort så mycket vid huset de senaste dagarna, jag har inte riktigt haft så mycket inspiration, någon enstaka list har jag skrapat färg av och sandpapprat men that´s about it.
Jag har mest suttit och funderat och grubblat över färgsättningen i lillkammaren, möjligheterna är ju oändliga.

Jag har målat några plankstumpar och blandat ihop lite olika kulörer. Ett alternativ till golvet skulle vara Grön umbra i ganska mörk nyans, typ 75/80%. En annan färg som jag blandade till var av cirka 75% Grön umbra och några procent Per Hans blått. Jag tyckte den färgen blev riktigt snygg och på vissa ställen påminde nyansen den gamla blåa färgen som en gång suttit på plankorna.
Jag har även planerat att golvet i lillkammaren ska schablonmålas! =)
Färgsättningen på väggar och lister är ännu oklar. Två eller tre väggar ska iallafall tapetseras med lumppapp och målas. En möjlighet skulle kunna vara att stänkmåla väggarna.

Färgkandidater till lillkammarens golv?!
Under helgen har vi bara spenderat några timmar vid bygget, istället har vi fått njuta av ett mysigt bröllop vid Fäboda, Jakobstad och idag passade vi på att slappna av vid sommarstugan. Dixie har haft semester och bott på villan med mina föräldrar i fyra dagar, skulle hon få välja skulle hon nog flytta dit på heltid. =)
Trevligt att få byta ut de smutsiga byggkläderna till klänning och kostym =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar