lördag 5 augusti 2017

med- och motgångar

Mannen har flytt evighetsprojektet och åkt iväg på den årliga fiskeresan med sina vänner. Han har bara hunnit vara borta hemifrån en dag av nio och cirka 1½ timme efter att han ringde mig, innan telefonnätet tog slut, kom första bekymret emot.
Avfuktaren som vi har i storstugan hade börjat läcka vatten!! vatten hade runnit under fanerskivorna (det tillfälliga golvet) och ner i trossbotten. Vilken tur att golvet i storstugan inte är isolerat ännu så ingen större skada skedd, det var bara att flytta bort skivorna och torka upp vattnet. Jag passade även på att åla mig fram i krypgrunden under huset för att se ifall vattnet runnit genom vindskivorna, men undertill såg det torrt och bra ut.
Så typiskt att något sånt här händer när man är ensam!

Under veckan har vi mest pysslat med lite småsaker.
Jag har skrapat och slipat färdigt en del foderlister och Patrik har hyvlat delar åt mig. Planen är att när Patrik kommer hem från fjällen ska vi börja sätta in pärlspontpanelen, foder runt fönster och dörrar samt golvlister och övriga lister i farstukvisten.
Pärlspontpanelen blev ju redan tidigare i vår målad med 25% Italiensk grön umbra, de nytillverkade golvlisterna och övriga "dekorationslister" som hör till ska även målas i samma nyans. Vi ska använda oss av gamla foder från huset runt fönstren och till dörrarna sätts nytillverkade i samma stil. Dessa lister ska målas i 50% Italiensk grön umbra.
Idag målades listerna första varvet. Listerna av gammalt virke målades direkt med outspädd linoljefärg medan de nytillverkade grundmålades med linoljefärg utblandad med kokt linolja.

Målning av lister
Farstukvistens färger: Italiensk grön umbra i 50% och 25% samt Duros tapet Karolina

I början av veckan fick vi en liten present av min far. Han och mina bröder hade städat ur min farmors och farfars gamla bastu och där hittade de denna gamla drickflaska i trä.



Flaskan är ganska stor, jag skulle gissa att den skulle kunna rymma 2-3 liter, men tyvärr fattas korken. På ena sidan är det inristat 1843 och på andra sidan ett bomärke, jag antar att bomärket har blivit inristat i ett senare skede.
Bomärket är vårt hus bomärke! samma märke fanns inristat på en stockvägg inne i huset och på den gamla ytterpanelen. Det känns väldigt roligt att få ta vara på gamla saker som faktiskt hört till huset och familjerna som en gång i tiden bott här. Flaskan får nog sitta på en hylla någonstans i huset sen när vi flyttat in, men jag hoppas att vi kan få bort den dåliga lukten innan det för just nu luktar det riktigt as inne i flaskan.

Kanske min farfar köpte flaskan på auktionen som hölls efter att Sigurd dog på 1969/-70.

2 kommentarer:

  1. Hej på er båda!
    Det är roligt att följa ert engagerande arbete med ert hus. Har själv renoverat en gammal sommarvilla från 1914 så det är en hel del jag känner igen även om min ambitionsnivå är ljusår bortom er.
    Kämpa på!!!
    Hans Stenfors (Lilians kusin i Svergie)

    SvaraRadera
    Svar
    1. tusen tack!
      Roligt att höra från "släktingar" som följer med vårt arbete med huset!
      mvh/ Lisa

      Radera