fredag 11 augusti 2017

Profilhyvlar

En längre tid under våren funderade vi båda på vilken typ av foderbräden runt fönster och dörrar vi ska använda oss av i husets äldsta del, dvs. storstugan, lillkammaren och gamla farstun. Jag föreslog breda foder som skulle vara handhyvlade släta med liten avrundning i kanterna.
I slutet av våren när vi bar fram de gamla listerna som funnits i huset hittade vi ju även de gamla dörrfodren som hörde ihop med den lilla trädörren, som fanns på vinden när vi började tömma och riva. Patrik tyckte att denna typ av foder skulle han helst vilja ha.

Så här började The quest for the right hyvel =)
Vi leta genom alla gamla profilhyvlar som fanns hos mina föräldrar samt hos min farmor, vi hörde efter med folk och köpte massor med hyvlar med utan någon lycka.
Handhyvlar har ju säkert funnits i varje gård för 100-150 år sedan, men jag är rädd för att en stor mängd har hamnat på soptippen.

Till sist kändes det som att enda alternativet som fanns kvar var att låta tillverka nya stål. Vi fick tips om en man i närheten som kunde fixa stålen, Patrik ringde en fredag eftermiddag och på måndag var de färdiga! Men sen återstod ännu en liten detalj, själva trähylsan för stålet.
Ibland blir jag nog väldigt imponerad av min man, precis som Lotta på Bråkmakargatan - så kan han precis allt! Vi skaffade en träbit av bok som sågades till passlig längd, spåren till mönstret fixades med bland annat en fräs och hålet för själva bladet sågades ur.

Innan Patrik åkte iväg på sin fiskeresa lade han in beställning på att jag skulle fixa det sista med hyvlarna så de går att börja använda när han kommer hem.
Kanterna har slipats ner så det är behagligare att hålla i hyveln, ytan har sandpapprats och så har de oljats in. Jag hoppas han är nöjd med slutresultatet. =)

Stålen
Tillverkning av trähylsan
slipade och inoljade
Färdiga!
Hoppas de ligger bra i spåren med varandra!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar