lördag 21 oktober 2017

Lumpigt

Äntligen har jag börjat på med ytor i lillkammaren och gamla farstun! Väggarna har tapetseras med lumppapp.

Förra helgen började jag på i gamla farstun där tre av fyra väggar har tapetserats med pappen som sedan ska målas.
Före jag kunde börja på med att tapetsera grundade jag väggskivorna med limvatten. Limvattnet tillverkades av cirka 250 ml tapetklister (cellulosa) utspätt med 2 liter vatten som ströks på flödigt. Följande dag var det dags att tapetsera. Lumppappen som vi köpte ifjol från Gysinge var på rulle, 1 m bred och 15 m lång, av pappen revs ark i storleken 60x50 cm.

Det var riktigt roligt att tapetsera med lumpappen, visst var det lite knepigt i början med sen när man väl lärde sig så gick det hur bra som helst! Under veckans gång har jag alltså tapetserat färdigt i gamla farstun samt limvattnat väggskivorna i lillkammaren och idag har lumppappen kommit på plats på två av tre väggar.
Tanken är att tre väggar ska tapetseras och målas i lillkammaren och en stockvägg ska lämnas synlig, men i lillkammaren är bara ytterväggarna inklädda med väggskivor och den sista väggen har synligt timmer. Innan den timmerväggen kan kläs in med lumppapp så måste vi "täta" mellanrummet mellan stockarna med någon typ av massa för att jämna ut underlaget. Annars finns det risk att pappen går sönder ifall det är "ihåligt" undertill på vissa ställen.

Limvatten och tapetsering av lumppapp i gamla farstun

Gamla farstun färdig tapetserad
2/3 väggar i lillkammaren tapetserade!
Ännu ska väggarna i storstugan kläs in med lumppapp i ark och bröstningen i matsalen ska kläs in med hela våder på liggande. Jag antar att hela morgondagen kommer att gå åt att stryka limvatten i dessa rum. =)

Patrik har även arbetat på flitigt vid bygget under veckan som varit. Han har hyvlat taklister till badrums- och klädvårdsrums taket, golvlister till gamla farstun och lillkammaren samt smygar till fönstren i husets gamla del. Han har även skaffat hem en hel del virke till alla möjliga snickerier som kommer att komma i huset sen senare. Igår fick vi även hem väggpanelen till klädvårdsrummet, så nu har jag verkligen många löpmeter trä som väntar på att bli målade! =O =)

En av många högar med omålat virke

1 kommentar:

  1. Hej! Jag funderar på att sätta lumppapp för att jämna ut timmerväggen i min fäbodstuga. På den ska jag sedan tapetsera. Men jag har samma problem att mellanrummet mellan stockarna (den s.k. såten) ju bildar en hålighet under pappen. Dessutom skiljer sig stockarnas tjocklek en del, så ytan är långt ifrån jämnt. Nu blir jag nyfiken hur ni gjorde för att få underlaget tillräckligt jämnt utan håligheter under pappen. =)

    SvaraRadera