torsdag 12 oktober 2017

Tak- och väggfix

En vecka har vi varit hemma och det flyter på bra vi bygget.

Patrik började i helgen med taket till klädvårdsrummet och badrummet. Redan i våras målade jag brädorna till dessa rum och de har sedan dess väntat på att bli uppsatta.
Taket i badrummet och klädvårdsrummet har hittills bara bestått av papper och tunna brädor fastspikade med jämna mellanrum. Eftersom våra takbrädor är så pass långa, breda och tjocka så väger de en hel del, därför hamnade Patrik att först skruva fast plankor i takstolarna och takbrädorna spikas sedan fast i plankorna.

I måndags blev taket till klädvårdsrummet färdigt och i badrummet fattas bara 3-4 bräden, sen är det rummet färdigt. Fast helt färdigt är det ändå inte. Taklister fattas ännu som ska komma runt rummet, längs med väggarna ovanpå brädorna samt en "balk-list" mitt i rummet i klädvårdsrummet. Listerna ska hyvlas till för hand och målas innan vi sätter in dem.
Till sist när alla delar är på plats ska spikhuvuden målas över samt hela taket målas ännu ett varv.
Plankor att fästa upp takbrädorna i kommer på plats.
Det blivade taket till klädvårdsrummet utradat.

Sista brädan!
Färdigt! Ännu fattas lister längs med väggarna samt en list över skarvet på mitten

Under veckans gång har jag inte hunnit vara så mycket vid huset men badrumsdörren är nu färdigmålad, det är bara att sätta in karmen och hänga upp dörren.
I söndags bestämde jag mig för att tvätta två stockväggar i huset, väggen mellan lillkammaren och gamla farstun. Denna timmervägg ska lämnas synlig och efter 150 år var det nog dags för en uppfräschning! =)

Jag började med väggen i gamla farstun. Denna vägg har som tur aldrig blivit "misshandlad" med yxa eller liknande som nästan alla andra väggar i huset, men rejält smutsig var den.
Jag sprayade först en liten del av väggen med kallt vatten, sen skrubbade jag rejält med rotborste och kökssvamp tillsammans med linoljesåpa, torkade bort smutsen med trasa, sprayade mera vatten och torkade igen. Skurvattnet behövdes bytas många gånger!
Efteråt var det dags för väggen i lillkammaren. Denna vägg var som tur inte lika smutsig men de 3-4 sista stockvarven var målade med limfärg så där tog det sin tid innan all färg och smuts kom bort.
För att skydda golven mot vattnet rullade jag ut plastbehandlat skyddspapper och tejpade fast det ordentligt, det behövdes verkligen!

Så här smutsig var väggen i gamla farstun!
Gamla farstun: Före
Gamla farstun: Efter
Väggen är ännu inte helt torr på ställen men stor skillnad blev det verkligen!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar